Voetklachten

Mocht u een of meerdere van onderstaande klachten hebben, dan kunt u contact met ons opnemen voor een afspraak, en zullen wij voor u een gepersonaliseerde steunzool maken.

Scheefstand van de voet
De voet bestaat uit de voetwortel, de middenvoet en de tenen. Om in staat te zijn het hele lichaam te dragen, moeten de voeten een stevige structuur hebben. De middenvoet en de tenen hebben voornamelijk een steunende functie, de vereiste stevigheid en kracht worden geleverd door spieren en weefselbanden. Het kan voorkomen dat een of meerdere tenen een afwijkende stand hebben. Dit kan tot pijn, verstijving en wondjes leiden, waarvan u hinder kunt ondervinden tijdens het lopen. De Voetkundig Adviseur/Podoloog stelt vast wat in de specifieke situatie aan de hand is en hoe dit kan worden verholpen c.q. hoe de pijn kan worden verlicht.
Plat- en holvoeten
Veel voorkomende klachten van voetproblemen zijn de plat- en holvoeten. Bij plat- en holvoeten verkeerd de voet in een dusdanig stand dat een goed looppatroon kan worden bemoeilijkt, en dat u last kunt krijgen van pijn in uw schenen, knieën en rug. Een voetscan die zal worden gemaakt tijdens het voetonderzoek, kan uitwijzen of u last van een plat- of holvoet heeft. Hierna zal uw Voetkundig Adviseur/Podoloog een naar uw voet opmaat gemaakte steunzool maken, om zo uw pijn te verlichten, of zelfs volledig te verhelpen.

Verkeerd schoeisel
Hoe logisch het ook klinkt, er zijn meer mensen dan u denkt die op verkeerde schoenen rondlopen. Denk hierbij aan te grote, te kleine, of te smalle schoenen. Schoeisel dat het voetgewelf in een andere positie brengt dan de natuurlijke en gebruikelijke stand, kan klachten veroorzaken in gewrichten en spieren. Dit kan doorlopen tot in de knie, heup en rug. Een goede schoenkeuze die bij uw situatie past, wordt dan ook sterk aangeraden.
Medische aandoening
Bij reuma en diabetes kan een verslechterde doorbloeding ertoe leiden, al dan niet in combinatie met een slechter functioneren van het zenuwstelsel, dat er voetklachten optreden. Dit kan variëren van een grotere kans op infecties en het minder snel genezen van wondjes tot aan een afname van gevoel. Bij aantasting van de zenuwen in de voet kan een afwijkende voetstand of instabiel looppatroon ontstaan. Ook hier kan een op maat gemaakte steunzool een uitkomst bieden.
Een verkeerd looppatroon
Een fout gang- of looppatroon kan leiden tot voetpijn of pijn in knie en rug. Tijdens een onderzoek bij uw Voetkundig Adviseur/Podoloog wordt een video-opname gemaakt om te kijken hoe de voeten worden neergezet, hoe spieren worden gebruikt en of bewegingen symmetrisch worden uitgevoerd.